Hier zijn twee youtube-filmpjes met daaronder een korte uitleg. Het eerste filmpje geeft het Nederlandse ABC.

De letters zijn ingesproken door Rümeysa en Arda Haldizoglu, twee leerlingen van de HWB van Prisma.

Het tweede filmpje laat zien hoe jij op een makkelijke manier jouw naam en jouw adres kunt spellen.

De letters en de bijbehorende woorden zijn:

Nieuw Nederlands Spellingsalfabet

Dus als ze vragen hoe je je naam spelt, dan kun je deze woorden gebruiken. Bijvoorbeeld:

Enzo:       Engeland, Nederland, Zebra, Oma.

Fatima:  Fiets, Amsterdam, Telefoon, Italië, Mama, Amsterdam.

YanQi:    ij zonder puntjes, Amsterdam, Nederland, Quiz, Italië.

De tekeningen voor deze tweede video zijn gemaakt door Rivke van Collem, assistent bij de Huiswerkbegeleiding van Stichting Prisma. Beide video’s zijn gemaakt door haar zus, Lucie van Collem, student aan de Film Academie van de Hogeschool Utrecht.

Het spelalfabet is ontwikkeld voor nieuwkomers door Herman Cesar, één van de NT2-docenten van Stichting Prisma. Hij heeft het getest met verschillende groepen cursisten om tot deze woorden te komen.  Jongeren van vwo-1 van het Lorentz Lyceum  in Arnhem en docenten Nederlands van dezelfde school hebben meegeholpen met de uiteindelijke selectie van de woorden.

Toelichting voor NT2-docenten: Het huidige spel/telefoonalfabet is in onze ogen verouderd. De C van Cornelis, IJ van IJsbrand, de X van Xantippe, de Z van Zacharias, etc. Onze cursisten XinWei, Zubaida, Özlem, Ayman, YanQi en Ibelise hadden moeite met het spellen van hun naam met het huidige spelalfabet. Daarom hebben we bij Stichting Prisma, speciaal voor hen en andere nieuwkomers, een makkelijk, modern spelalfabet ontwikkeld. We hebben 5 criteria gebruikt:  (i) lang genoeg om verwarring te voorkomen; (ii) makkelijk uit te spreken; (iii)  weerspiegeling van de Nederlandse identiteit; (iv) tijdloos (v) multicultureel.